torsdag 5 mars 2015

Löplycka!

I veckan sprang jag den längsta sträckan någonsin sedan november då jag fick ont i knät. 9 km utan att ha på mitt knäskydd! Ingen smärta, ingen känning! Lyckan är total

Det var en överansträngning i yttre menisken som satte stopp för mina storslagna planer på Sandsjöbacka Trail Marathon som gick i januari. Då trodde jag att det var löparknä men efter ett besök hos sjukgymnast fick jag rätt diagnos och rätt medicin. Gå alltid till ett proffs - det tål att upprepas.

Jag var ledsen då men inte nu. Jag har släppt löpningen för en tid och bara joggat kortare stunder och fokuserat på rehabträning på gymmet och såklart utomhusträning med Rootcamp under de senaste månaderna. Den sista månaden har jag tränat styrketräning målmedvetet två gånger i veckan. Med tyngre vikter än vad jag får till på den funktionella styrketräningen med kroppen som motvikt och med enkla övningar från min sjukgymnast på Elitrehab. Nästan bara ben och rumpa och jisses vilken skillnad det har gjort för knät.

Idag är jag inte ett dugg ledsen över mitt avbrott från löpningen utan avbrottet har verkligen lärt mig att tänka på att bygga upp mig för att hålla i längden. Tänka lite mer försäsongsträning och inte träna likadant året om.



Under nämnda löprunda kände jag  mig också extra glad och kittad eftersom jag invigde min nya löparjacka från Salming. Den färgen! Får mig att tänka på Bouganvillan på semestern och den matchar snyggt skorna.


Man lyser upp som godis i skogen! Och de nya T1 Trailskorna från Salming är dessutom så lätta och mjuka mot underlaget. Jag har alltid kört med icebug i terrängen innan och är jättenöjd med deras funktion - men dessa känns mer mjuka och följsamma och vinner ju på utseendet!

Tekniken är något jag tar på stort allvar när jag springer. Läs mer om vad  du bör tänka på här - det kommer göra stor skillnad jag lovar. Kanske upplever du samma löplycka som jag på din nästa runda...

Inga kommentarer: