tisdag 3 februari 2015

Att bygga styrka...

...för att kunna göra det du älskar. Just så är det för mig. Och för många andra. Ska du klara att springa utan att få skador behöver du säkerligen bygga upp dig. Stärka de muskler som du behöver när du springer.

Jag tyckte att jag gjorde allt rätt. Genom att träna regelbundet med funktionella övningar med kroppen eller mindre vikter/hantlar som motvikt. Genom dagliga rörlighetsövningar och yoga. Och ja det är jättebra. Det är fortfarande jätteviktigt. Men inte tillräckligt. 

För att få bukt med just mitt knäproblem (överansträngd i menisken) behöver jag bygga ännu mer styrka. I maskin. På gymet. Med tyngre vikter. Minst två dagar i veckan. I 6-8 veckor. Fyra enkla övningar: legcurl, legextention, benpress ett ben i taget och  vadpress med tyngd. Om ni vill ha inspiration till övningar är Styrkeprogrammet bra. Kolla här.

Så det är mitt fokus just nu, för jag vill ju kunna springa. Och jag tycker redan jag märker en förbättring!

Mitt råd är att sluta googla och självdiagnostisera om ni får ont. Gå till en sjukgymnast eller någon annan som kan! Direkt. Någon som känner, tittar och klämmer. Det kanske visar sig att också du behöver bli starkare. Du kanske behöver göra annorlunda. Det är det väl värt?


Inga kommentarer: