onsdag 11 februari 2015

Meditera mera

I två veckor har jag gjort det nu. Suttit på mattan, kudden, bussen eller fårskinnsfällen. Slutit ögonen och räknat mina andetag. Varje dag. En liten stund. Att göra ingenting. Fokuserat. Släppa. Meditera kallar vissa det. Jag vet inte om det är det jag gör. Men jag vet att det är bra. För mig. För min omgivning. 

För jag behöver "komma ner" då och då. Vill ofta göra tusen saker på en och samma gång och tappar ganska lätt fokus. Oroar mig över saker som får för stora proportioner. Då hjälper meditation eller att bara sitta still några minuter och andas mig att få perspektiv. Lugn. Styrsel. Självklart kanske ni tycker. Jag behöver öva. 

Så jag försöker få in vanan. Lite varje dag. Inte skippa. Och denna veckan är det extra skönt. Efter en hel dag i backen sätter jag mig framför brasan. Lyssnar på eldens sprakande. Känner värmen i ansiktet. Ser på den vackra glöden. Andas. Känner tacksamhet för att jag får sitta här i värmen och laddar inför morgondagen.

Nu är det en vana. Vill aldrig sluta stilla sitta.

Inga kommentarer: