fredag 2 januari 2015

Yinyoga - bra start på 2015

Började dagen med ett underbart och långt Yinyogapass hos min fina vän Anna Olismo. Yinyogan är väldigt lugn och har fokus på att komma åt bindväven och är ganska annorlunda från den Ashtangayoga som jag är van vid. Man håller varje position i minst tre minuter och använder bolster och kuddar för att verkligen kunna slappna av musklerna. Inte helt lätt med tanke på att jag ofta mest fokuserar på att spänna och puscha. Så skönt! Så nyttigt! Precis vad min kropp behövde efter förklylning och nyårspartajande.

Funderade mycket över hur jag ska få mig till att yoga mer. Vad min intention med yogan skulle kunna vara under detta året. Vet ju att den är undergörande: den får mig att hitta fokus, att släppa på spänningar, att bli rörligare, att slappna av och framförallt får den mig att känna tacksamhet och glädje. Det finns inga hinder, bara att prioritera annorlunda. Mitt nyårlöfte är helt enkelt att yoga mer än under det gånga året. Om det blir Yin, Ashtanga eller Kundalini spelar inger roll: mitt abonnemang på Yogobe gör att jag kan välja fritt.
Olismo's photo. 
Nyyogad och lugn gick besöket på badhuset (som jag annars brukar avsky) som en dans. Riktigt mysigt häng med undervattensbarnet Leo och godaste grannarna. Så är det. Yoga gör mig till en lite bättre version av mig själv.


Inga kommentarer: