tisdag 6 januari 2015

Kort, lugnt och mjukt. Yes!

Har vilat från löpningen över en månad nu. Stretchar dessa stretchar och den här varje dag. Gör styrkeövningar för löparknä se här. Tejpar med kinesiologitejp och rullar på rulle varje kväll. "Måtte det gå vägen" tänkte jag när jag stack ut på en testrunda idag. Värmde upp lite först med benpendlingar sid- fram- och bakledes. Höftböjarstretch, framsida lårstretch och bröstryggsöppning. Redo! Sugen! Höll vänster tumme för att det onda ska hålla sig borta. 

Tassar fram i lugnaste tempot. Små, små steg, landa mjukt och ljudlöst rakt under kroppen. Höften leder mig framåt. Glädjen ännu mer. Shit vad jag saknat löpningen! Det går bra. Inte ont. Lovar att avbryta så fort det känns. Behövs inte! Vågar tillochmed testa nedförsbacke, där det brukar kännas mest. Men inte idag. Idag är jag stark. Tänker på korta steg, lite böjt ben i fotisättningen, inte släppa på för mycket som jag kanske tidigare gjort. Yes!


Slutar min lilla, lilla fina runda innan jag får ont. Fem kilometer brukar vara min uppvärmning, idag känns samma sträcka som jag vunnit ett lopp! Får ta det lugnt och "skönlunka" nu ett tag. Uppskatta att det går smärtfritt. Inte stressa. Inte pressa. Då kommer det fixa sig. Tålamod är en dygd.

Inga kommentarer: