onsdag 31 december 2014

Slutet gott, allting gott...

Så då är det årets sista dag. Solen skiner en skvätt och julen är över. Festförberedeler. God mat, god dryck, fina, tjatiga barn och snart fest med goda vänner. I love it!

Tänker på året som gått. Vilket träningsår! Jag startade Rootcamp Billdal i januari och har hunnit med fem fantastiska camp med helt underbara människor. Mycket svett och många skratt. Det kunde jag inte drömma om för ett år sedan.


Löpningen har flutit på superbra. Göteborgsvarvet på en bättre tid än året innan. Stockholm Marathon! Första gången någonsin jag sprungit en mara och det gick bra. Midnattsloppet, Lidingöloppet, Risveden Terräng och slutligen Finalloppet på tider som jag känner mig riktigt stolt över. Sen hände något. Min dröm om att bara springa på längre och längre fick sig en törn.


För en dryg månad sedan fick jag ont i knät. Jag som "aldrig" är skadad skonas inte. Förr eller senare händer det. Gillar verkligen inte att gilla läget, men har blivit så illa tvungen. Hade sett fram mot årets första utmaning med skräckblandad förtjusning: Sandsjöbacka Trail Matahon 44 km nu den 17 januari, Det är alldeles för snart. Har inte tränat löpning på en månad. Tråkigt. Så igår avanmälde jag mig. Vill inte känna press. Vill ha ett friskt knä. Får se om jag kanske kan springa den kortare banan på 26 km...

Det är svårt att se det positiva i smärta men jag får se det som ett tillfälle att fokusera på annat. Rehab. Yoga. Styrketräning. Saknar mina stunder i skogen, men får se till att träna annat i skogen istället. Utomhus kan inget knäont hindra mig ifrån att vara.

2014 var grymt! Ser verkligen fram emot 2015. Mitt största mål och utmaning är att bli bra i knät så jag kan springa Tjejmaraton: 5 mil i terräng. Anmälan öppnar inatt, direkt efter tolvslaget. Då ska jag ha en plats. Allt överkott går till välgörenhet.  Bättre än så kan det inte bli. Läs mer här.

Jag ska också följa min kloka vän Kajsas nyårstips: gå mer barfota.

GOTT NYTT ÅR!


Inga kommentarer: