måndag 19 januari 2015

Närvaro: Att vara mindful när jag tränar

Det är enorm skillnad mellan att bara få träningen gjord och att vara närvarande i den. Att använda träningen som en bit mindfullness. Att verkligen känna muskeln som jobbar. Att visualisera hur blodet strömmar och känna spänningen. Hur jag blir starkare för varje repetition. På gymet. Hemma på golvet. Och framförallt i löpspåret. 

När jag springer och har det som bäst är när hela jag är med. Då tänker jag på hur löpningen gör mig friskare för varje steg. Hur hjärtat blir starkare för varje andetag. Hur blodet transporterar syre till min kropp och mitt sinne. Hur smart allt är uttänkt. Tackar min kropp.

När jag gör tvärtom, när jag tänker på allt som jag ska göra "bara det här är över". När jag räknar minuter och glor på klockan. Då blir träningen så mycket tråkigare. Mentalt tyngre. Och förmodligen blir effekten av den sämre. 

Så nästa gång du tränar, om du inte redan är mindful i din träning, ta en liten stund och koncentrera dig på att verkligen vara i din kropp. Känn det du gör! Det är grymt när det funkar.

Inga kommentarer: