måndag 12 januari 2015

Att kramas extra länge

Ja då menar jag inte Bamse och Brummelisa...Utan jag tänker på vikten av att kramas. Och att hålla kvar kramen. Inte vara flyktig. Utan vara i stunden. I kramen. Åtta sekunder är tydligen optimalt, lärde jag mig härom helgen från en yogalärare. Och att vi behöver minst åtta kramar om dagen. Av en och samma person eller olika spelar ingen roll. Hon levde själv och hade inga barn så hon passade på att samla på kramar från kända och okända yogaelever. Knäppt? Smart tycker jag.

Det får vara hur det vill med antalen men att beröring är viktigt för vårt välmående, ja tillochmed för vår överlevnad, finns det mycket forskning som visar. 

Tänk efter själv - hur känner du dig efter en riktigt go och innerlig kram? Och hur känner du dig när du inte fått någon beröring på länge eller när den du kramar inte är så kramig utan svarar med en lätt och kort omfamning? 

Jag är så grymt lyckligt lottad! Jag får så mycket kramar varje dag, speciellt av min femåring. Ibland behöver jag faktiskt be honom släppa taget om mig. Men oftast kramas vi igen och igen. Och lite till. Jag tänker att jag lagrar kramarna. För jag vet att det kommer att komma tider då de blir färre. Då jag kommer att få böna och be om dem. Då jag kanske tillochmed behöver samla på mina åtta dagliga kramar från okända...

Så tänk på vad kramarna gör med dig själv när du kramas. Och på vad det gör med andra. Livskvalitet. Livsviktig beröring.




Inga kommentarer: