måndag 8 december 2014

Lucka 8: Fokus, meditation och andning

Det är inte lätt. Att göra en sak i taget. Att lugna ner tankesnurret. Att andas djupa andetag. Just nu är det hopplöst om jag inte fokuserar på det. Medvetandegör att jag är som en liten gråsparv som flyger hit och dit. Som rör på huvudet sådär ryckigt och snabbt hela tiden. Pickar här pickar där, men tycks aldrig bli klar med det jag föresatt mig att göra.

Dessa perioder tar jag hjälp av en guidad meditation från mindfulnessappen. 3,5 eller 15 minuter. Gärna på bussen till jobbet. Innan jag vrider på den aldrig sinande intryckskranen. Innan jag öppnar Omni, mailen, Facebook, bloggar, Twitter eller Instagram. Då tycker jag mig märka ett annat fokus hos mig själv. Andra val. Annat lugn. Än om jag struntar i det. Då startar dagen i splitter. Ändå kan jag inte låta bli. Måste påminna mig: lugnet först. Prioritera lugnet.

Om jag inte hinner, eller glömmer fokusera på det lugna på morgonen, får jag  ta igen det på kvällen. Läsa något vackert ur Jonas bok eller annat eller gå in på youtube eller yogobe. Där finns en hel del om yoga på kvällen, meditation och andningsövningar. Se här.

Hur hittar du lugnet?

 


Inga kommentarer: