torsdag 4 december 2014

Lucka 3: stående balans och stålmannen

På onsdagar är jag ledig från mitt vanliga jobb och jobbar med utomhusträning fullt ut. På morgonen är det barnvagnsträning, därefter brukar jag träna med min svärmors syster Margareta - seniorträning alltså med mycket inslag av balans och styrkeövningar för mage och rygg. Och på kvällen kör jag Rootcamp. Däremellan finns det massor med administration och planering att hinna med. Det är så sjysst att kunna ha en dag med så mycket utomhus!


Idag var nästan alla mammor sjuka så jag ställde in passet, men träningen därefter blev av. När man är över 70 år är det många som får problem med balansen. Men den går att förbättra genom träning! Jag och Margareta står mycket på ett ben. Det är bra träning för alla. Låter inte som så mycket till träning, men är fantastiskt bra för både sätesmuskler, bål och framförallt de små musklerna runt fotleden.Viktigt att spänna skinkan ordentligt och att inte tappa höften. "Starkt ståben", dvs tryck ner foten i marken och sprid ut tårna så du får balans.

Så dagens första övning är: stå på ett ben. Du vet nog hur man gör men film finns här :) Detta går utmärkt att göra vid skrivbordet (om du står upp och jobbar), när du borstar tändera eller när du väntar på bussen.

Dagens andra superövning stärker axlar, mage, rumpa och rygg: Stålmannen. Viktigt att ha händerna under axlarna och knäna placerade under höfterna. Ryggen rak om ett bord. Blicken i marken. Spänn magen när armbåge möter knä och spänn rumpan när du sträcker ut armen och benet. Tänk på att inte vrida över för mycket utan höftkulorna ska peka i marken. Kolla in video här .

Ses i morgon!



Inga kommentarer: