torsdag 18 december 2014

Lucka 18: mage-och-rygg-tabata

Jag saknar redan Rootcamppassen trots att det bara gått en dryg vecka sedan vi avslutade. Men lunchträningen på jobbet var som tur var inte avslutad förrän nu. Idag körde vi ett effektivt mage-och-rygg-tabata-pass. På vårt 30-minuterspass hinner man ca 4-5 övningar. Förutom mage- och ryggstyrka körde vi idag helst slut oss med armhävningar i olika varianter.

Tabata går lite kortfattat ut på att köra järnet av en övning 20 sek, vila 10 sek och upprepa åtta gånger. Jag kör ofta styrka men detta går utmärkt att göra som konditionspass. Eller kombinera tex en styrkeövning med pulshöjare som höga knän, upphopp eller hopprep. Eller kör ett renodlat konditionstabatapass på löpbandet på gymet: 20 sek fulllt ös, 10 sekunder vila ståendes på sidorna av bandet.
 
Jag gör ibland också en variant av tabata och kombinerar två övningar per runda så att det inte blir för enformigt t ex. sneda crunches och crunches. Sen byter jag till två nya rörelser: sidoplanka höger respektive vänster. Efter 8 rundor byte igen: kombinerar tex  Bergsklättraren med Rygglyft.

Inomhus och träning på arbetstid  i all ära, vill ni så kör ni såklart mage-och-rygg-tabaövningarna utomhus. Se min lilla film här.

 
 

Inga kommentarer: