söndag 14 december 2014

Lucka 13 & 14 Burpees

Kombinerad lucka idag. Igår var det Lucia. Mys. Pepparkakor. Testning av luciakronan. Tärneljus i vårt hus. Tomtedräkt på. Små, artificiella vita granar pyntas i barnens rum. Altanens pyntas med skogsgranris och ännu mera lampor. Glögg och tusentals pepperkakor tills magarna värker. Idag är det tredje advent. Ännu mera ljus. Pepparkaksfritt. Mysigaste julmarknadaden i Billdals stall. 

Lucia och advent är familjemys för mig, så även träningen skulle kunna vara ihop med familjen, hoppades jag. Med lite större barn är det för det mesta jättekul. Men så blev det inte. Igår fick jag iallafall med mig en familjemedlem: Leo och två av hans kompisar. Tre 5-åringar i en gammal cykelvagn är bra vikt att putta till skogen. Medan de gungade körde jag Burpees. De ville inte träna själva, men de räknade och hejade på. Leo tyckte iochförsig att jag kunde platsa i barnprogrammet "Pinsamma föräldrar", jag tyckte jag var ruskigt effektiv. Sen blev det magövningar när killarna letade efter fåret Kenneth och dips vid varje parkbänk vi passerade. Killarna tyckte 30 av varje, så jag körde så mycket jag bara orkade. Sen 70 kg vagn att putta hem igen. De fick förstås inte åka hela vägen: vi körde springtävling också.

Om ni inte tycker att ni hinner träna och om ni ändå är ute med eller utan barn är mitt tips att göra Burpees. Det är en rolig, ruskigt jobbig och effektiv övning där hela kroppen får jobba och man snabbt kommer upp i puls. Egentligen är det  två övningar i en grym kombo: upphopp med armhävingar/rygglyft. Välj svårighetsgrad efter egen kapacitet. Är du Mr Superfit gör du riktiga armhävningar som du kombinerar med upphopp. Den något lättare varianten är att gå upp och ner, och lägga sig på magen och göra ett rygglyft istället för armhävning. Och den roligaste varianten är ihop med familjen. Se film här.

Så släpp glöggmyset för en halvtimma och gå ut i skogen med eller utan  familjen och Burpa!







Inga kommentarer: