fredag 14 november 2014

Varför utmana sig?

Ja nu börjar det sannerligen dra ihop sig. Mindre än två månader kvar till Sandsjöbacka trail. 4,4 mil. Vinter. Terräng. Så långt har jag aldrig sprungit förut. Någonsin. Mitt mål är att testa hur långt jag kan springa, så jag utmanar mig hela tiden med längre och kanske också svårare och mer kuperade lopp. 

Så nu gäller det att vara noga med träningen. Det jag fokuserar mycket på är inte att nöta långpass ofta utan snarare att bygga styrka och löpteknik. Ben, rumpa, mage och rygg måste hålla. Fot- och knäleder måste stärkas, höftböjaren likaså. Vaderna.  

Såhär ser en optimal träningsvecka ut för mig nu:
Måndag: yoga/rörlighet, Tisdag: gymet tunga ben- och sätesövningar, Onsdag: backintervaller+ Rootcamp, Torsdag: lunchpass core, Fredag: 30 min lunchlöpning, Lördag: långpass terräng, Söndag: Rootcamp (löpstyrka)

Sen vet jag att alla inplanerade pass inte alls blir av. Livet kommer liksom emellan. Så ska det vara. Det kommer gå bra ändå. Jag får vilodagar naturligt. Är jag för trött eller låg på energi, eller vill jag helt enkelt hellre vara hemma med vänner och familj istället, struntar jag i träningen. Utan dåligt samvete. Tänker att det är bättre med färre tillfällen med kvalitet än många av "tvång". 

Har i veckan varit på löpteknik med Elitrehab /Salming RunLab och verkligen fått med mig övningar för kvalitet. Vikten av att värma upp ljumskar, bröstryggen. Och spänna rumpan såklart. Att hållningen är så himla viktig för att få till en lätt, snabb och skadefri löpning. Kommer återkomma till det i ett annat inlägg. 

Tänker också på dethär med vikten av att ha sitt varför klart för sig. Varför springer jag? Varför utsätter jag mig för detta? Varför är det värt så mycket tid och energi? Jag har mitt varför klart för för mig. Har du funderat på ditt?





Inga kommentarer: