måndag 24 november 2014

Snabb energi mellan varven

Ibland behöver jag (mest) och mina små (ibland) lite mer energi än bara en frukt mellan varven. Innan, efter eller mellan olika sorters aktiviteter som träning, dagishämtning, utflykt etc. Eller istället för kaka. Då kan man ta fram en Jennys energispecialare. Jag köper sällan bars, det finns ju en del bra nu, men jag har hittills inte hittat någon som smakar gott. Dvs inte syntetiskt. Så tills dess får det vara värt besväret att göra egna. 

Receptinspiration har jag hämtat från baksidan av Risentas nyponskalsmjöl, men modifierat efter vad jag tycker är: bättre fett, mer protein och mindre honung.


Jag tar hälften av honungen, byter ut smöret mot kokosfett/kokosolja, lägger till supernyttiga chiafrön, byter ut tranbär mot gojibär och aroniabär och slänger i en extra äggvita. Hackade nötter är jobbigt och byts ut mot hasselnötsmjöl. Annars samma som fina bilden ovan:)

Rör ihop alla torra ingredienser. Smält kokosfett och blanda med honungen. Låt svalna något. Knäck i tre äggvitor. Rör ihop allt. Tryck ut i bakplåtsklädd form och grädda i mitten av ugnen i ca 45 min 175 grader. Låt svalna, skär upp och frys in. Smart.


Inga kommentarer: