torsdag 27 november 2014

Run for good

Jag har skrivit om det förr och skriver om det nu. Kommer definitivt skriva om det igen. Blev smärtsamt påmind av inslaget i Skavlan för flera veckor sedan. Hur man i Kongo använder våldtäkt som vapen. Hur barn, kvinnor, ja hela familjer blir söndertrasade och förstörda i jakten på Kongos naturtillgångar. Se inslaget här om ni inte redan gjort det (spola fram till 37:37).

När ni hämtat er så kan ni glädjas åt att det finns människor som inger hopp. Som gör något åt det. Och som bjuder in dig till att vara med att hjälpa. Tjejmaraton  är ett lopp där hela anmälnngsavgiften går till just Dr. Denis Mukwege och prisbelönta Panzisjukhuset som vårdar kvinnor och barn som utsatts för våldtäkter och övergrepp under inbördeskriget i Kongo. Jag fick upp ögonen för detta goda lopp förra året men då var det inte alls dags för mig. Men 2015 hoppas jag kunna springa det! 

För att göra lite skillnad och för att  peppa inför träningen redan nu för att klara dessa 5 mil i terräng, köpte jag detta snygga armband. En av arrangörerna av Tjejmarathon, Annsofie Forsmark, säljer dessa armband där pengarna också går oavkortat till detta projekt. Najs.




Inga kommentarer: