fredag 5 september 2014

Nyttigt fredagsmys

Idag pratade vi på jobbet om att man tror att man äter nyttigare än vad man faktiskt egentligen gör. Att om man tittar närmare så är det en hel del fett, socker och färdigt som slinker ner. Speciellt på helgen. Som ju börjar nu...

Vi (läs jag) försöker erbjuda nyttiga alternativ till fredagsmyset. Ibland blir jag nerröstad men idag lyckades det! Kastrullpoppade popcorn, juice med bubbelvatten och allra populärast: Öländska bönchips. Fick några "importerade" påsar av min bönchipsfrälsta kollega och jag har väntat med att öppna dem. De är grymt goda, men säljs ju inte överallt precis. Så man väljer sina tillfällen. Så i kväll var det dags. Barnen slukade den naturella varianten och vi vuxna chilidillen.


Jag gillar produkter som är nyttiga eller miljöbra på riktigt. Som inte har en baktanke. Till skillnad från tex Coca-Cola Life som jag stötte på i affären häromdagen (ja vanlig Coca-Cola med fin grön etikett och sötad med stevia och riktigt socker!) som försöker marknadsföra sig som något nyttigt men forfarande är Coca-Cola, är bönchips från Öland något annat. Gjorda på ekologiska bruna bönor från Öland, raps- och solrosolja, rismjöl, psylliumfröskal och havssalt känns dessa chips som ett gott och samtidigt bra alternativ till snacks. Nyttiga snacks tänker ni: smakar väl papper, frigolit eller torrfoder. Faktiskt inte, Öländska bönchips har verkligen lyckats med kombon. Slukar dem!


Men allra godast,  mest lättillgängligt och faktiskt väldigt nyttigt är ändå popcornen (om man inte dränker in dem i smör och salt). Läs mer om varför här.

Trevlig helg!

Inga kommentarer: