tisdag 16 september 2014

Förberedelser

Det är lite präktigt. Jag vet. Men faktum är att om vi planerar maten så äter vi både bättre och godare och det går fortare att laga. Att lägga tio minuter på söndagen på att skriva en veckomatsedel sparar mig massa energi och irritation i vardagen. Dessutom kan barnen få vara med att påverka vad som serveras.

Som igår. Då rullade vi köttbullarna som Leo önskade och som ska ätas en annan dag, då det finns mindre tid. 

Och bullarna blev megagoda.... Men köttet är inte lika frekvent hemma längre. Vi försöker käka vegetariskt på måndagar, och gärna oftare än så, men det ställer lite nya krav, så det är extra bra om dessa rätter planeras. Ingen av oss i familjen är särskilt vana  (även om jag var vegetarian på 90-talet...). Men vet jag vad som ska lagas och har alla ingredienser hemma går det faktiskt superlätt.

Någon som har tips på bra, enkla och goda vegetariska rätter förresten? Berätta gärna!

Igår blev det iallafall en jättegod spenat- och fetaostpaj med cocktailtomater. I skalet hade jag grahamsmjöl, ekologiskt smör och kvarg. Paj är ju toppen att frysa om det blir över eller ta med som lunchlåda dagen efter. 


Genom att planera både matinköp och veckomatsedel på helgen går iallafall en vardagslivspusselbit lättare att lägga.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vi tänkte ta med rotmos o fläsklägg på torsdag....lite vegetariskt är det ju.
Mamma