måndag 11 augusti 2014

Rätt ur jorden

Det är något visst med att äta egenodlat. Att gå ut och plocka sin mat istället för att köpa dyr, ekologisk men ändå fraktad sallad. Som vi äter i mängder.

Sådde lite salladsfrön för en dryg månad sedan och nu frodas de!


Vi har även en liten örtagård med bland annat basilika som det blir grymt god pesto av. Och jordgubbar och rabarber och mynta till mojiton. Men jag vill ha mer. Tänker potatis, morötter, kål... Synd bara att vi bor i ett radhusområde med noll tomt. Drömmer om att ha en liten kolonilott. Vill bli en såndär tant som cyklar ner tidigt på morgonen och dricker mitt termoskaffe i morgonsolen medan jag betraktar mina odlingar. Vill stolt kunna cykla hem med en squash på pakethållaren. Vill kunna plocka min mat rätt ur jorden.

Det finns förresten en bok om just detta: Rätt ur jorden. Läs och inspireras här.

Inga kommentarer: