onsdag 23 juli 2014

Städa, städa varje fredag...

... Och så varje jul. Eller mest hela tiden. Och rensa. Och slänga. Och renovera. Efter typ 7 år börjar vi vakna. Huset har fått vara som det är. Jag har varit lite stolt över att kunna låta tvätthögen ligga och pysslet spridas i huset. Finns ju viktigare saker. Visst serru. 

Tills nu. Nu ska utemöbler målas, örtagårdar byggas, alla lådor och skrymslen gås igenom och sorteras. Barnrum målas. Förvaring fixas. Vad har hänt med min "låt det vara"? Plötsligt har ett nytt behov av förnyelse och att veta vad som faktiskt finns i lådorna dykt upp. Fan vad skönt att slänga. Återvinna. Sälja. Uppfinna system. Styra upp det röriga. 

Mangan är rädd för att jag fått städmani. Min dotter tar efter och ägnar timmar åt sortering. Jag är inte orolig. Vet att jag är städperiodare och att Vilda fått min sorteringsgen är nog bara nyttigt. Fullt fokus på en sak i taget. Snart går det över. Snart är det träning, skola, jobb och aktiviteter som kommer ta över. Då kan det vara bra att det är rent, nymålat och tomt. Då kan vi fylla på.


Inga kommentarer: