fredag 6 juni 2014

Tjejmarathon

Nu börjar euforin (och förkylningen) från helgens Stockholm Marathon lägga sig och som vanligt blickar jag framåt. En gräns är flyttad. Vad ska jag springa nu? Midnattsloppet och Lidingöloppet är inbokade men nu vill jag springa mer och helst längre. Och i härliga skogen.

Nu på söndag går ett mycket viktigt och (som jag tror, för jag har ju inte sprungit det än) roligt terränglopp som jag så gärna skulle vilja springa: Tjejmarathon 2014. Loppet går mellan Hindås och Borås, på Knalleleden och är cirka 5 mil. Det är Sveriges första ultralopp för välgörenhet och ett av Sveriges största välgörenhetslopp sett till insamlade medel. Loppet välkomnar alla som vill göra skillnad, både män och kvinnor. Pengarna går i sin helhet utan administrationskostnader till prisbelönta Panzisjukhuset som vårdar kvinnor och barn som utsatts för våldtäkter och övergrepp under inbördeskriget i Kongo. Projektet heter ”Dorcas” och syftar till att helt enkelt ge livet tillbaka till de som kanske mist hela sin familj, sett sin man och sina barn eller föräldrar dödats och dessutom är utstötta ur samhället eftersom de är ”skändande”. Patienterna är så små som 3 år och det är svårt att ta in hur grova övergreppen är. Läs och lyssna här.


Tjejmarathon är också ett loppet som ifrågasätter ”tjejlopp" genom att vara längre och tuffare och där vi springer för de som inte kan. Män och kvinnor sida, vid sida. 

Man kan tyvärr inte vara med på allt men man kan alltid bidra. Jag kommer såklart inte att springa på söndag, men det går väldigt bra att bidra genom att skänka pengar. Gå in och titta på hur du kan bidra här. 

Jenny hjärtar Tjejmarathon





1 kommentar:

Annie sa...

Tack fina du! Vi hoppas du vill vara med nästa år :)