måndag 26 maj 2014

Grönt är skönt

Det finns så mycket jag gillar med grönt.

Till exempel att det just nu är den absolut finaste tiden att träna utomhus på. Igår var Rootcamppasset magiskt grönt. Utsikten när vi gjorde benböj, armhävningar och balansövningar kunde inte blivit vackrare. 

Grön Rootis in action

Och alla dessa olika sorters grönt som finns! Gräsgrön. Björkgrön. Mossgrön. Alggrön. Ärtgrön.

Enklaste, godaste, snyggaste och absolut grönaste  tillbehöret snodde jag ihop alldeles nyss: grön ärtcrème. Bara att mixa tinade, föredetta frysta, gröna ärtor med en vitlöksklyfta, lite rapsolja och salt. Voila! Gott till fisk, som dip eller på macka.


Och spenat är ju sådär underbart bladgrön. Superviktig för mig just nu när jag laddar inför Stockholm Marathon. Nitratet har visat sig kunna öka prestationsförmågan vid träning. Kroppens muskelceller kan jobba hårdare och med mindre syre med hjälp av nitrat, vilket innebär att man kan springa fortare och längre innan man blir trött. Och man har sett effekter redan efter tre dagars nitratintag. Så nu laddar jag med minst en tallrik färsk spenat varje dag och dricker rödbetdjuice som också innehåller mycket nitrat och också har en fantastisk vacker färg. Läs mer om forskningen här.

Men det allra bästa med det gröna är ju miljöpartiets succéval i EU-valet igår. Fasen vad häftigt att de viktiga frågorna tas på allvar och grymt stolta ska vi vara att vi vågar stå upp mot de högervindar som blåser över europa. 

Jenny hjärtar: det gröna




Inga kommentarer: