onsdag 16 april 2014

Vår påverkan på precis allt

Vissa dagar är jag så medveten. Vill göra allt rätt: Ekologiskt, empatiskt, ekonomiskt, rättvist, hjärtligt, klimatsmart, giftfritt, djurvänligt, miljövänligt, hälsosamt, säsongsbetonat, klimatkompenserat, raw, skärmfritt, vegetariskt, holistiskt, effektivt, sunt, naturligt. Härligt...

Jag blir så stressad. Åker till Frölunda torg med barnen och vips dras med i påskkommersen. Där fokus är färg, godis, onödigt och billigt. Kreativa modemamman kommer fram för en stund. Måste nog plötsligt sy nya vårliga kuddar. Köpa nya färgglada ljusstakar och fjärilar! Ett behov jag inte hade igår. Då skulle jag rädda världen. Sluta dricka billig apelsinjuice och plastsanera hemmet. Hade läst massa bra artiklar i Hunger och Natur och reflekterat ordentligt över att vi kan påverka. Genom att inte dras med. Tänka efter innan jag öppnar plånboken när 7-åringen övertalar mig om att vi måste ha en ny färgglad ljusstake. I okänd plast. Billigt producerad i okänt land.

Blir så glad när vi mitt i Åhléns påskkaos räddas av det miljövänliga fairtradecafét Barista. Vi glömmer shoppingen för en stund och äter mumsiga mackor och dricker kanongott kaffe med gott samvete. Får tid till att prata med mina barn om jordens och livets orättvisor. Blir stammis direkt och med det fiffiga stammiskortet (som dessutom är världens första komposterbara kort) skänker man vid varje köp en skolmåltid till skolbarn i Etiopien. Tack! You made our day. Jag hoppas av hela mitt hjärta att ni ger er in i Göteborgs cafékonkurrens.


Inga kommentarer: