måndag 7 april 2014

Långsamt, långt och lyckligt

Det är lustigt att man kan få energi av att göra av med den. Fantastiskt med energiomvandling. Det gäller verkligen att fylla på livet med saker som man älskar. Som ger energi, även om de kräver. Fast i annan form.

I lördags fyllde jag verkligen på. Först långfrukost med nybakat. Sen blev det långpass. I dubbel bemärkelse. Först långsam löpning i gamla skor. Sen fortare i nya. Och på kvällen och natten: dans, dans, dans i strumplästen.

Jag kan verkligen rekommendera att springa länge och inte fokusera på hur långt du kommer. Då blir tempot sekundärt och känslan primär. Jag ville köra förta timmen lååååångsamt. Ingen musik i öronen. Njuta av skogsljuden och havsljuden. Sedan hem, skobyte (ville inte få massa problem med de nya skorna utan springer in dem lite i taget). Fylla på med vatten och nötenergi. Andra timmen fortare. Går inte att ta det lugnt med vårfina skor och Håkan i öronen. Leendet bara är där. Nu vet jag vad mina öron kommer att fyllas med på maran i maj.


Under löpturen tänker jag på alla Håkanminnen som glädjeboostat mig de senaste decenniet: från allra första konserten på Emmabodafestivalen 2000 till wow-konserten i somras. Tänker på sommarens kommande Håkankonsert. Spurtar hem för jag har glömt av tiden. Andra familjemedlemmar som behöver fylla på med energi.


Trött i kroppen men dunderladdad avslutas kvällen med att fylla på med 90-talsfest. Borde sitta still för benen värker, men det går inte. Med grymmaste vännerna på finaste festen dansar vi i fulaste kläderna till musikminnen. Tror att vi är unga. Lycka! Lever länge på denna energi.





Inga kommentarer: