tisdag 1 april 2014

Både pesto och chokladbollar

Så många gånger jag trott att det går att krossa nötter med stavmixer. Nötterna flyger åt alla håll och de flesta förblir omixade. Så irriterat det blir när jag försökt mixa råa grönsaker i blendern. Jag är nog lite dum för jag har inte fattat att jag ska använda rätt maskin till rätt sak. Nu har jag förstått. Jag har aldrig ägt en. Nu gör jag det. En matberedare. Inte en flashig mintgrön Kitchenaid. En Boch.

Idag slängde vi ihop lite nyttigare chokladbollar till Vildas utflykt i morgon. Trodde att mandelmjölet var slut så jag tog havregryn istället. Fick godkänt av min hårda familjejury.

Recept:
10 ekologiska dadlar (kolla att ingen glukossirap eller annat sött är tillsatt)
1 dl havregryn (el. mandelmjöl)
2 msk ekologisk kokosolja
1 gnutta vaniljpulver 
1 msk kallt kaffe
2 msk kakao
Kokosflingor att rulla i

Kör allt i maskinen. Rulla i kokosflingor. Mums! Bra att ha i frysen när sötsuget sätter in.



Och igår blev det hemmagjord pesto. bara att mixa färsk spenat, olja, pinjenötter och parmesan. Enklare och godare pastatillbehör finns inte.



Inga kommentarer: