torsdag 10 april 2014

En liten baktanke

Jag älskar bröd. I alla former. Hårda, mjuka, mörka, ljusa, sura och söta. Det finns de som utesluter brödet helt ur kosten och mår bra av det. Inte jag. Jag mår bra av bröd och kan inte alls tänka mig att vara utan något som ger mig så mycket gott. Men jag väljer helst ett hembakat med mycket fullkorn och hela frön eller med surdeg. Fördelen med surdegsbröd är att det har bra påverkan på blodsockret och gör det lättare för oss att ta upp vitaminer och mineraler. Surdeg är också rik på probiotoka vilket är bra för både mage och immunförsvar. Och fullkorn och hela frön mättar bra och håller blodsockret på en jämnare nivå än vitt bröd.


Jag har ju turen att leva med en brödälskande och brödbakande man. Men han bakar inte surdegsbröd. Än. Men i veckan köpte jag honom ett litet kit från det mysiga bageriet Smakfyllt Bröd & Butik. Så nu förväntar jag mig surdegsbröd och jag hjälper gärna till att mata vår egen  lilla surdeg varje vecka så att den fortsätter att vara pigg. Och han som är så trendig och vill göra allt från grunden kommer säkerligen att haka på. Annars får jag göra det själv. Provade för några år sedan när det var som hetast, men med blandade resultat. Smaken var sur och bröden hårda. Säkert nyttiga. Men det ska ju vara gott också.





Inga kommentarer: