fredag 21 mars 2014

Tjiho, Chiafrön

Nu har även jag upptäckt dessa fantastiskt nyttiga frön. Ett tag stödde jag dem lite här och där, blandade i muslin och i energibars. Nu provade jag chiagröt/chiapudding för första gången. Perfekt om du vill förbereda frukosten dagen innan och ta med, eller bara snabbt slänga i sig. 



Chiafrön är inte billiga men prisvärda, med tanke på vilken näring du får i dig på bara ett par tre matskedar.

Det finns säkert hundratals varianter på chiagröt/pudding, med eller utan mjölk, såhär gjorde jag:

Blötlägg tre msk chiafrön (helst eko) i 1,5 dl mjölk (ta havre- el. mandelmjölk om du kör lakrosfritt).

Lägg i frysta bär och frukt, typ blåbär, hallon och mango. Blanda i ekologiskt vaniljpulver (ej vaniljsocker!!!), lite kokos eller kanel, lite gojjibär; det du gillar. Söta ev. med lite honung. Jag skippade den och tog nån msk eko strödadlar istället.

Låt stå över natten. Ät å njut! Konsistensen är lite speciell, men jag åt min pudding med keso och det var gott.

Från fröna får du nyttiga fibrer, protein och framförallt nyttiga fetter. Från frukten och bären viktiga vitaminer, mineraler och fibrer. Bra start helt enkelt.


Inga kommentarer: