torsdag 20 mars 2014

Inspiratörer

Äntligen börjar jag förstå. Efter att ha läst ett porträtt om matinspiratören Lotta Lundgren. Hur hon verkligen njuter av att tänka på mat. Laga mat. Verkligen älska mat. 

Igår stod min man och skalade räkor. För att ha till middagen idag. En helt vanlig torsdag. Gud nåde mej om jag skulle få för mig att slänga skalen! Nä fond måste man ju koka. Halv tio en onsdag. Som man kan ha till något gott i helgen....  Orka? Och idag fick jag ett kärleksfullt mail om hur jag skulle riva och pressa färsk ingefära över räkorna till dagens middag. Han älskar verkligen mat. Han verkar vara lite som Lotta till sinnet. Som tänker att en skitdag kan förvandlas till en bra dag, så länge man äter gott. "Då är iallafall den dagen inte bortkastad". Och fasen vad gott jag får äta på grund av hans matkärlek!


Lotta beskrev att hennes hjärta slog fortare när hon tänkte på och lagade mat. Att all stress försvann när hon stod och hackade eller grejade i grytorna. När hon fantiserade om mat. Så många maträtter hon aldrig lagat, så många smaker hon har kvar att smaka på. Hon inspirerar verkligen. Tänk om man jan tänka så...


Jag känner igen känslan. Fast när det gäller träning. Att läsa om den, kolla in nya övningar till något pass, tänka ut lopp som jag vill springa. Stressen försvinner i samma stund jag knyter på mig träningsskorna. Och hjärtat pickar faktiskt  fortare när jag får en fråga av en kompis eller någon på jobbet som handlar om träning. Då går det inte att få stopp på mig. Vill gärna visa och hjälpa på riktigt om jag kan. Blir varm i kroppen när jag funderar på träningsformer jag aldrig testat. Som finns kvar att prova. Om de kommande loppen. Vill få andra att känna samma kärlek och glädje till träning som jag. Vill vara en träningsinspiratör.

Jag tänker nu lite som Mangan och Lotta att en dag aldrig är bortkastad, så länge jag har fått njuta av min träningsstund. 

Idag var verkligen ingen bortkastad dag: god mat och grym cirkelträning.




Inga kommentarer: