torsdag 13 mars 2014

Snabbare, starkare, löpare

Måste man springa massor av långa pass för att orka springa tex. Göteborgsvarvet? Måste jag nöta på med långpass varje helg och ta en massa tid från annat jag vill göra? Jag tror inte det, jag gör inte det. De senaste rönen säger tvärtom.

I löpcoachen Magnus Hagströms bok Snabbare, starkare, löpare förespråkar han mer styrketräning, bättre teknik, färre långpass och längre vila, för att bli just en starkare och snabbare löpare. Även på längre distanser.

Jag älskar att springa långt, och jag gör det ibland. Men tiden räcker inte alltid till. Och eftersom mycket pekar på att det räcker att jag lägger in ett riktigt långt pass varannan vecka, behöver jag inte oroa mig för hur jag ska klara vårens, sommarens och höstens alla löputmaningar. Så länge jag varje vecka också tränar korta kvalitativa löppass som tex intervall- eller backträning, styrka för löpmuskulaturen, rörlighet och teknik. 

Det fiffiga är att jag genom mina utomhusträningsklasser med Rootcamp får just styrka och löpkvalitet/löpteknik. Vi har just avslutat ett camp där vi har hunnit med backträning, intervallträning, löpteknikskola (titta på inspiration här). Dessutom är många av de styrkeövningar vi gör stärkande för de muskler vi behöver för att hålla bra löpteknik: rumpa, lår och bål.

Nästa vecka startar Camp 2 (läs mer här). Är du sugen på att vara med? Vare sig du har som mål att bli starkare som löpare eller bara älskar att träna utomhus och vill komma igång kommer du genom Rootcamp bli en snabbare, starkare löpare på köpet.



Inga kommentarer: