lördag 8 mars 2014

Rätt, tätt och mätt

Igår läste jag Mia Skäringers inlägg på Aftonblandet Det sista vi behöver är ännu ett diettips. Och jag kan inte annat än att hålla med (och många andra också ser jag på FB). Ni får inget diettips av mig. Däremot vill jag dela med mig av min syn på kost och mitt sätt att leva ett sunt, gott och förhoppningsvis långt och roligt liv.

Det finns så många dieter man kan följa. GI, LCHF, Paleo. You name it. Får jag frågan om den just nu så trendiga 5:2-dieten är bra, brukar jag svara att det beror på vad du menar med bra. Det beror på vad ditt syfte med att följa en diet är. Men innerst inne tror jag inte det. Jag har inte själv provat och skulle inte heller rekommendera någon att prova. Jag tror på en kosthållning som håller livet ut. Som jag orkar att följa. Som vi kan ha samma hela familjen. Risken med all fasta, som jag ser det, är att oavsett längden på fasteperioden är kan den skapa ätstörningar och en onödig och onormal fixering vid mat. Eftersom den belönar den som inte äter. Och har man någon gång haft någon form av ätstörning så är lätt att falla dit igen. Jag är dessutom livrädd att jag påverkar mina barn till att bli fokuserade på att inte äta. Jag vill fokusera på att äta. Det är en så stor del av livet.

Gisslet med i stort sätt alla "bantningsdieter" som syftar till att gå ner i vikt på kort sikt är att de alltid funkar. Så länge man följer dem. I början. Men alltsom oftast faller man ur efter ett tag. Man orkar inte. Det håller inte i längden. Man vill inte leva så. Och så börjar man äta som vanligt och går upp all eventuell tappad vikt. Och inte sällan blir resultatet att man väger mer än vad man gjorde innan. Så får man hoppa på nästa grej. Som en jo-jo.

Jag tror på det enkla och långsiktiga. Håll inte på att krångla. Här är mitt recept: rätt, tätt och mätt dvs. ät rätt mat i rätt proportioner, lagom tätt så blir du mätt.

Vad som är rätt kan alltid diskuteras och är givetvis lite olika för olika personer, men enligt mig är det så god, näringstät och oprocessad mat som möjligt. Riktiga råvaror utan tillsatser och sådant som vi är gjorda för att äta. Sådant som innehåller vitaminer, mineraler, nyttiga fetter och antioxidanter: tex. frukt, grönsaker, havsmat (tex. fisk och skaldjur), nötter, bra fetter, långsamma kolhydrater (matvete, quinoa, råris) och dessutom protein som mättar vid varje måltid (och då menar jag inte massvis av kött eller proteinpulver utan snarare bönor och linser, ägg, keso, kesella etc).


Lagom tätt är också väldigt individuellt, men det jag menar är att äta regelbundet på någorlunda bestämda tider varje dag. Jag själv och många andra mår bra av att äta tre huvudmål och två mellanmål om dagen. Som barnen: typ var tredje timma.

Och mätt det handlar om att ha aptitkontroll. Att äta tillräckliga portioner, lagom för just mig, och av mat som mättar så att jag inte blir hungrig mellan måltiderna och faller för sånt som jag inte skulle ha ätit om jag varit mätt. Det handlar också om att undvika att överäta så att jag blir proppmätt och kanske mår illa. Och kanske till och med straffar mig genom att inte äta nästa måltid.

Det allra viktigaste för mig, och som jag tror är nyckeln till att kunna orka äta bra mat regelbundet hela livet ut, är att också unna sig. Att inte förbjuda. Att inte fokusera på vad jag inte får äta utan tvärtom, på vad jag får äta. 80/20-regeln är lösningen för mig. Dvs var noga med det du äter varje dag, ca 80% av tiden, så kan du äta och dricka lite vad du vill resten av 20%.



Och till sist: glöm inte av att träna och röra på dig lite varje dag. För ekvationen är faktiskt inte svårare än att vill du hålla vikten så ska du inte äta mer energi än vad du gör av med. Punkt.

7-åriga Vildas kostcirkel. Ganska rätt ändå :)

Inga kommentarer: