tisdag 4 mars 2014

Variation

Hemligheten bakom min aldrig riktigt sinande träningsglädje och träningslängtan har jag kommit fram till är variation. Så är det nog för många. Att om man inte varierar sig blir träningen lätt tråkig och ett måste. Men genom att prova nya eller "avglömda" träningsformer, genom att skaffa nya redskap till hemmaträningen eller genom nya utmaningar hinner iallafall inte jag tröttna. Snarare tvärtom!

Den senaste tiden kom min längtan efter yogan tillbaka. Så efter att ha varit borta från yogasalen alldeles för länge körde jag ett lite längre hemmapass Ashtangayoga. Känner mig helt härligt slut i kroppen och lugn i sinnet. Häromdagen behövde mina löpningströtta höfter muntras upp och då blev det ett Happy hips-pass hämtat från Yogobe. En tjänst för den som behöver vägledning och inspiration till hemmayoga.


Även i mina Rootcamp-pass tänker jag variation. Inget pass ska vara det andra likt. Ibland är det fokus styrka, ibland löpning, ibland backträning, ibland ren teknikträning och ibland parövningar. Men alltid roligt och svettigt.


Hemmaträningen varieras också friskt hemma hos oss. Hantlar, gummiband, hopprep och pilatesbollar samsas med foamrullen och senaste tillskottet: chinsstången. Med målet att klara en riktig chin innan påsk triggas jag automatiskt till träning. Lite varje dag (vill ju vara lite överkroppsstark till Tough Viking).


Så har du ingen träningsglädje eller fastnat: prova nytt! Spring inte alltid samma gamla sträcka - variera med intervaller. Gör inte fler crunches och situps bara av vana. Hitta alternativ till övningar så blir du fortare starkare och har roligt på cupen. Ellet gå en kurs. 

Jenny hjärtar: variation 


Inga kommentarer: