torsdag 9 januari 2014

Ett sockerfritt liv

I måndags kraschade vi pepparkakshuset och åt upp smällkaramellerna. Som en sista sockerchock inför det som komma skulle.


För nu börjar det. Nej, jag har inte gett något nyårslöfte om att börja någon ny fastediet eller träna mer. Jag vill bara testa att utesluta sockret. Helt för min del. Och för barnen åtminstone dra ner intaget, som när jag tänker på det faktiskt har varit helt galet de senaste veckorna. Barn är ju små sockerpundare. Och vi går med på det! Fan. Jag som vanligtvis är så noga med det jag själv stoppar i mig har sista tiden alldeles för sällan stått emot.

Min fyraåriga Leo har ända sedan han kunde prata börjat dagen med "Är det lördag idag? När får jag godis?. Han blir som radiostyrd om han vet att det blir glass, läsk eller efterrätt. Kan helt enkelt inte släppa tanken på att han ska få något sött och äter i stort sett ingen mat. Känner ni igen det?

Nu är det sockerstopp. Godis och efterrätt på lördagar. Läsk på kalas. Ketchup ibland. Rostat bröd går bort. Pannkakor och sylt hos farfar.

Problemet är att hela samhället verkar inställt på att så fort vi ska fira eller umgås eller mysa, så måste vi äta socker. Både barn och vuxna förknippar det söta med något positivt. Hjärnan går igång och älskar sockret för en stund. Sen blir vi låga och vill fylla på. Lilla Leo blir ännu mer aktiv med socker i kroppen. Och ni som känner honom vet att det räcker och blir över med energi redan utan socker...

Man får inte vara lat och välja genvägar om man vill utesluta sockret. Det är ju socker och sötningsmedel i allt! Man får kolla varenda innehållsförteckning och tänka på att socker även kan finnas i bröd, skinka och såser.

Socker är inget som kroppen egentligen behöver. Snarare tvärtom. Bara tomma kalorier och den största boven när det gäller hälsa, vikt och livskvalitet. I boken 50 genvägar till ett sockerfritt liv skriver Fredrik Paulun om detta och ger en massa bra tips på hur vi kan undvika sockret och minska sötsuget. Jag gillar främst dessa genvägar:

  20: Gör familjen sockerfri
  25: Minska sötsuget med rött vin
  31: Ät mer nötter och frön
  37: Kanel minskar sötsuget
  38: Drick kaffe och Te

Varför dessa genvägar funkar får ni läsa om själva :)

Jag vill inte skrämma mina barn att socker är farligt även om det är sant. Jag vill bara att de ska ha en sund inställning till mat och sötsaker och inte vara några sockerpundare. 

Inga kommentarer: