söndag 12 januari 2014

Bra mat+Träning= Sant

Det finns nästan inget som slår riktigt bra mat och riktigt bra träning. Idag har jag fått det bästa av båda. Vaknade till fantastiskt frulle med bärsmoothie, äggröra och mangan-bakat bröd (nä inte bakat på morgonen, upptinat). Bästa grunden inför mitt livs första Rootcamp.


Vi var ett härligt gäng som körde löpning, hopp, benböj, armhävningar och dips. Helt ute i det fria! Kallt, svettigt och smutsigt var det men solen tittade fram och vi hade så kul! Läs mer om det på bästa Rootisen Jennie Dyrhills blogg här. Jag längtar redan till när vi kör igång på riktigt om en och en halv vecka.


Efter att ha tömt kroppen på energi är det så underbart att komma hem till grym lunch. Enkel potatisfritata (ägg, lök, potatis, morot, vitlök, olja och paprika) och sallad på massor av mörkgröna blad och tomater.

Det bästa av allt är nästan att se hur min egen mästerkock njuter av att inte lämna köket på hela dagen. Det är en fröjd att redan vid lunch kunna längta till middagen som jag vet blir ännu godare. Räkpasta. Handpillade räkor och naturligtvis en sås gjord på fonden från räkorna. Och avokado och massa grönt såklart.

Jag är ju mer för det enkla. Rostar en megagod müsli med C-vitaminrikt nyponskalsmjöl när jag får chansen att låna ugnen. Den vill jag ha till frukost i morgon!


Jag berättar inte detta för att visa på hur duktiga och präktiga vi är. Utan vill bara uttrycka att idag är en riktigt toppendag. Att riktigt bra mat och träning verkligen kan förgylla. Att bra mat kan vara både god och samtidigt nyttig och något att längta till. Många är så oerhört fixerade vid vad de inte får äta. Jag gör tvärtom. Visst jag försöker just nu äta lite bättre och utesluta sockret. Men jag räknar inga kalorier och så länge jag tränar och maten jag stoppar i mig är gjord på riktiga råvaror så kan jag nästan äta obegränsat. Så mitt lite förenklade recept för god hälsa är: träna lagom hårt och mycket och ät bra mat gjord på råvaror tillagade från grunden så ofta du kan. Då kan man skita i dieterna och njuta!

"Hur fasen ska jag hinna det?" Tänker många nu. Visst, idag lekte barnen med kompisar och var på bra humör och vi hade inte en massa saker inplanerade. Då hinner man laga från grunden. Träna ordentligt. Då får det ta tid. Andra helger hinner man ju precis ingenting. Och man äter på Mac Donald's. Så är det ju. Men så länge man har någorlunda bra proportioner mellan skräpmat och bra mat så är det ok. Jag tänker 80/20. Äter vi bra 80% av tiden spelar resterande 20% ingen roll. Enkelt.

Ikväll kommer jag lägga mig trött i kroppen med doften av nybakat i näsan (ja han hann med att baka lite också ;). Supernöjd med dagen och längtar till  morgondagens frukost. 



Inga kommentarer: