tisdag 14 januari 2014

Ekomjölk bra källa till omega-3

Om ni redan idag köper ekologisk mjölk får ni idag en mycket bra anledning till att fortsätta med det. Om ni inte köper ekologisk mjölk - byt. I SvD kan man idag läsa om en stor amerikansk studie där man slår fast att ekologisk mjölk innehåller betydligt mer (62%) av den nyttiga fettsyran omega-3 jämfört med "vanlig" mjölk. 


Vissa hävdar att balansen mellan omega -3 och omega-6 är viktig, men detta är omtvistat bland forskare. Det man däremot är överens om är att omega-3-fettsyror är bra för väldigt mycket. Omega-3 är bra för hjärt- och kärlhälsan, har antiinflammatoriska effekter men kan också hjälpa till att motverka hudproblem som eksem (källa: Allt om näringslära ). 

Så det jag tar till mig av artikeln i SvD är att ekologisk mjölk kan vara ett bra alternativ till fisk eftersom det kan vara svårt att få i sig så mycket fet fisk som vi egentligen behöver för att täcka vårt omega-3-behov: 2-3 port/vecka (tex lax, makrill och sill). Jag får i mig det, men tyvärr inte mina barn. Och jag kommer inte sluta äta fisk, jag tycker bara det känns bra att det finns fler anledningar att köpa ekologisk mjölk.

Andra bra omega-3 källor är: valnötter, linfrön, linfröolja, chiafrön

Jenny hjärtar ekomjölk.

Inga kommentarer: