fredag 29 november 2013

Den så viktiga stetchingen

Jag har slarvat med stretchingen det senaste. Det ska det bli ändring på. Det är ju så skönt och gör ju så gott. Mitt mål är att lägga in minst ett rent stretch-/rörlighetspass i veckan. För att öppna upp. Sträcka ut och få ansträngda muskler att slappna av.

I veckan var jag hos "min" massör på Kiropraktorcentrum. Han är så jäkla proffsig när det gäller att trycka, dra och knåda. Att ta i ordentligt. Det är sällan skönt när det pågår, men däremot när det är klart. Jag får ofta med mig någon bra stretchövning för att själv kunna släppa på spänningar. Denna gången fick jag även veta att det kan vara viktigt att stretcha musklerna i "rätt" ordning, beroende på var din spänning sitter. Det kan man ju tänka sig, men inget jag tänkt på. Ofta stretchar man ju bara som man brukar. Eller så att det flyter på och passar till musiken, tex i slutet av ett gruppträningspass. 

Det är tyvärr få gruppträningsinstruktörer som lägger vikt vid stretchingen (jag gör det inte tillräckligt heller). Hur många gånger har man inte hafsat igenom den på 2-3 min. Då kan man lika gärna skita i det, tycker jag. Bättre att lägga tid vid ett helt annat tillfälle när du har tid till att göra det ordentligt och kanske till och med i rätt ordning. Eller gå på ett rent rörlighetspass på gymmet. För rörlighet är viktigt. För att undvika skador. För att prestera bättre. För att det är så förbannat gött.


Inga kommentarer: