torsdag 21 november 2013

Löpanalyskväll

Idag efter jobbet var jag på en jätteintressant workshop om löpning med Qualisys och ElitRehab. Eftersom jag älskar att springa och har dragits med ont i ljumsken kom jag i kontakt med sjukgymnasten Marie Larsson på ElitRehab. Hon tipsade mig om denna kväll och det är jag glad för!

Man kan lite kort beskriva en löpnalys som ett hjälpmedel för att springa fortare eller få kroppen att hålla längre dvs undvika skador. I en löpanalys får man se hur man springer, man får statistik och tips och träningsråd för att förbättra sin löpstil.


Under kvällen fick vi bland annat se hur Qualisys löpanalys fungerar. Vi fick se en landslagsorienterare springa på löpband med sensorer påklistrade på kroppen. Detta filmades (infrarött ljus) och sedan processades datan och blev till grafer och diagam. Slutligen analyserades resultaten av personal på Qualisys. Gissa om undersökaren i mig gick igång på detta... Tänk att kunna se sin egen armrörelse under löpning. För långt bak eller långt fram? Fotisättningen. Tå eller hällöpare? Pronerar eller supinerar jag eller sätter jag ner foten neutralt? Hur är lutningen av överkroppen? Ja man kan nog få ut väldigt mycket information om man är lagd åt det hållet.

Och man kan göra många olika typer av analyser. Förutom denna kameraanlays kan man tex. göra andra former av tester på ElitRehab för att få hjälp med sin löpning. Men som med alla former av mätningar och undersökningar är det viktigaste av allt att göra något av resultatet. Följa råden som följer efter en analys. Det tjänar inget till att jag vet att min höft sticker iväg eller att mitt knä går inåt om jag inte gör något åt det. 

Jag vet för jag har provat. Visserligen har jag inte gjort en avancerad löpanalys med kamera, men jag har gått på sjukgymnastik hos Marie. Genom att följa hennes råd om tyngre träning och att ha koll på min höft och vart mina knän pekar har jag lindrat min smärta i ljumsken massor och på köpet blivit en bättre löpare.

Mitt råd om du vill komma vidare i din löpning: Sök professionell hjälp med att hitta dina svagheter och bygg styrka och öka rörligheten där just du behöver. Många springer och springer men de glömmer detta. Och så får de löparknä eller någon annan diffus knäsmärta.

Detta har jag lärt mig om löpning idag: Det är jätteviktigt att ha stark mage och rygg. Ännu viktigare är kanske att hitta kontakten med sina sätesmuskler. För trots att rumpan är den största muskeln har den en tendens att ta semester. Vi sitter ju mest på den. Viktigt för löptekniken är även en bra rörlighet i bröstrygg, fotled och höftböjaren. Bröstryggen glöms tyvärr ofta bort. Att vara stel där kan ge smärtor på andra ställen i kroppen men kan också begränsa din utveckling konditionsmässigt. Med en stel bröstrygg får du inte lika stor plats för luften och lungorna som när du är rörlig.

Testa din rörlighet i bröstryggenngenom att lägga dig på golvet. Fäll båda knäna åt sidan. Håll ihop dem. Korsa händerna bakom axlarna, armbågarna rakt ut. Hur långt kom du med armbågarna? Om de gick ända ner i golvet har du en god rörlighet. Om du har en bit kvar får du öva. Bara att göra denna rörelsen lite varje dag.


Lär mer om Elitrehabs tester här
Läs mer om Qualisys här

Inga kommentarer: