tisdag 5 november 2013

Jenny Hjärtas enkla bikarbonatsbröd

Min man bakar visserligen sjyssta brön. Det är jag så himla glad för. Slipper oftast köpa industriella sockerbröd. Men många bunkar skitas ner och det ska jäsas och rullas och sånt, när han är i farten. Men så blir det också skitgott. Kan liksom inte sluta trycka i mig alldeles varma med massa smör direkt stående vid diskbänken. 

Men ikväll tog jag köket i besittning och gjorde mina gamla hederliga bikarbonatsbröd. Så snabbt, gott och enkelt. Allt i samma bunke. Inget knåda, jäsa rulla och greja. Och fulla med nyttiga fibrer och fröer.

Här är receptet till två bröd:

Smöra två avlånga bakformar med smör. 
Sätt ugnen på 200 grader.
Blanda alla torra ingredienser först. 
Häll till sist i filmjölken/naturell yoghurt. 
Häll ut i formarna. 
Dekorera med frön.
In i ugnen i ca 1,5 timma

4 dl havregryn
2 dl rågmjöl
2 dl vetemjöl
3 tsk salt
1 dl linfrön
1 dl psylliumfrön
1 dl solrosfrön
1 dl vetekli
4 tsk bikarbonat
1 dl lingonsylt
1 dl russin
1 l filmjölk eller naturell yoghurt 
+Pumpafrön å linfrön till dekorering


Inga kommentarer: