torsdag 7 november 2013

Vad motiveras du av?

Det är så olika. Vissa drivs av att bli bäst. Att vinna. Andra finner motivation genom att tävla mot sig själv. Av utveckling i stort. Vissa vill allmänt må bättre. Andra vill få bättre kondition. Vissa drivs av träningsglädje andra av egentiden. Och vissa vill få magrutor.

Det finns en hel del motivationsforskning. Det är ett intressant ämne. Finns det inre och yttre motivation? Finns det något som funkar bättre än något annat? Priser, pengar, ära, eller bara den sköna känslan av att göra? Det viktigaste tycker jag är att inse att vi funkar olika. Det jag triggas av är inte samma som det du går igång på. 

Men en gemensam nämnare tror jag att det finns. Och det är att motivationen kommer av att man åstadkommer. Att när man väl börjar göra och märker att jag faktiskt går åt rätt håll. Att jag faktiskt kan. Det föder iallafall min motivation. Därför är det viktigt att inte snegla för mycket på vad någon annan gör. Eller att sätta upp för höga ouppnåeliga mål. 

Så sätt upp ett lagom och konkret mål som DU verkligen vill nå. Och börja gå. Sitt inte och planera för i morgon. Sen. Eller på måndag...



 

Inga kommentarer: