tisdag 1 oktober 2013

Nyttigt, snabbt och barnvänligt. Går det?

Mina och många andras barn gillar ofta bara det som är köpt. Inte hemmagjort. Jag var likadan när jag var liten. Drömde om Skogaholmslimpa när pappa hade bakat bröd. Och så dessa hemmarullade köttbullar. Orka stå och rulla och steka för att sedan få höra att "de som vi köper i Skinteboden är mycket godare". 



Men efter en vecka när barnen fått prefabköttbullar åtminstone tre gånger och blodpudding två, var jag tvungen att prova. Jag försökte rulla så små som möjligt och fjäskade i både parmesanost och tomatpuré. Voila! Miniköttbullar a la Jenny Hjärta. Och det funkade faktiskt. Kidsen glufsade i sig.

Att pimpa efterrättsfrukten var något som också gick hem. Äppelklyftorna blev extra festliga med lite nyttig kanel och honung. Och ett par minuter i micron.



Ja, idag lyckades jag faktiskt med den så ofta omöjliga kombinationen: nyttigt, snabbt - och det viktigaste - att barnen gillar det. Vi får se hur det går resten av veckan...

Inga kommentarer: