måndag 30 september 2013

Träningsvärk

Jag älskar träningsvärk. Trodde att den skulle vara outhärdlig såhär andra dagen efter lördagens eskapader. Men den är faktiskt bara sådär lagom. Mest i ena vaden. Jag har länge betraktat träningsvärk som ett kvitto på att jag jobbat hårt. Men på senare tid och ju mer jag tränar desto mer sällan kommer den. Hur hänger det ihop?

Jag fick en fråga häromdagen av en kompis. Är det alltid bra med träningsvärk? Jag var snabb med min förklaring och utgick från mig själv. "Klart att det är!" Det är väl det alla eftersträvar?

Nu har jag läst på och skulle vilja dela med mig om några snabba om träningsvärk:

 - Det är inte farligt, det är muskelns sätt att bygga upp sig för mer belastning
 - Det går över av sig självt
-  Det är ofta värst andra dagen
-  Du kan jobba hårt utan att få träningsvärk
-  Värken beror snarare på vilken typ av träning du utfört och hur van du är vid aktiviteten
-  Vi har olika anlag. Vissa får mer, andra mindre 
-  Stretching förebygger inte träningsvärk (vilket många trodde förr, men kan vara väldigt skön när man väl har fått värk, och mycket bra för rörligheten).

Hursomhelst, träningsvärk kommer nog alltid vara som en present för mig. Även om det är sällan jag får någon, blir jag lika glad varje gång det händer.


Inga kommentarer: