onsdag 2 oktober 2013

Killar med tofs

Blir så trött. Ja min son har långt hår. Ibland har han hårspänne, ibland tofs. Och igår ville han ha två, som Pippi. Det är helt ok för mig. Men när han sedan får höra "Jaha, vad är dethär för liten tjej som kommer och hämtar storasyster" av min dotters inskränkta, kvinnliga fritidspedagog blir jag arg! Önskar att jag hade svarat med hennes egna logik "jaha vad härligt med en manlig pedagog i förskolan" eftersom hon har kort hår och långbyxor. Inte långt och kjol. Istället ser jag mina två barn titta både frågande och förnärmat på fröken. Hon vet ju mycket väl att han är en han. Även med pippitofsar. Så onödig kommentar. Lika onödigt som när samma tantpedagog för en tid sedan påpekade att "killarna faktiskt var riktigt duktiga på att hoppa hopprep". Ja? Suck. 2013. Kan vi inte enas om att killar med tofs i håret, örhängen och som älskar att pyssla pärlhalsband till nära och kära är precis lika normalt som tjejer med kort hår, blå BMX och skateboard. Alltid.


Inga kommentarer: