onsdag 25 september 2013

Att inse att man har fel

Jag som trodde att jag var ganska bra på squats, knäböj alltså. Men jag har gjort fel. Länge. Igår förstod jag äntligen att mitt sätt att träna rumpa och lår inte är rätt längre. Old school. Eller så har det aldrig varit rätt. Även solen har sina fläckar. 

Detta uppvaknande förtjänar ett helt eget blogginlägg. Jag vill sprida min nya insikt till alla som gör fel. Kanske - hemska tanke - för att jag lärt er fel. Knäna får, till och med ska, vara framför tårna. Tyngdpunkten på mitten av foten. Och tänk för allt i världen inte för mycket på att sitta bak "som på en stol". 




Och av denna tjej kan ni inspireras.



2 kommentarer:

Mia sa...

Nu blev jag nyfiken! ALLA säger ju att man inte ska ha knäna framför tårna. Mina tränare, Nike Training Club-appen, min osteopat. Berätta mer! Varför?

Jenny Hjärta sa...

Det finns säkert olika skolor, men min sjukgymnast visade väldigt tydligt hur det blir om du tex lägger en stav på armarna (rakt ut och samtidigt gör knäböj. Vad händer med den om du inte får ha knäna något framför tårna? Den trillar av. Och vad händer med din nacke om den stången är med massa vikt? En annan fördel, som jag förstod det, är att du också får bättre muskelkontakt med både framsida och baksida lår om du vågar låta knäna gå framåt. Här är en annan länk som visar att det är viktigare att du har stabila knän än att de än bakom knät. Lycka till!

http://www.napraidrott.se/rehab-kna/