torsdag 26 september 2013

Allt som är gott är bra för magen...

Så säger Muminmamman. Det är ju en sanning med viss modifikation, men ofta rätt om du frågar mig. 

Men hur är det med tvärtom? Det som är mindre gott eller kanske rentav äckligt kan ju faktiskt vara bra för magen. Men ska man äta saker som inte är goda bara för att de är nyttiga?

Som min surkål. Jag har gjort den själv. Den är ekologisk och svinnärproducerad. Och nyttig med alla probiotikabakterier som grott i den de senaste veckorna. Men fan inte god. Om det beror på att jag egentligen inte gillar surkål eller på att just jag misslyckats i köket vet jag inte. Men sannolikheten för att den kommer att bli uppäten är noll.


För min övertygelse är att mat i första hand ska vara god. Som den nyblivna kostrådgivare jag är, är nyttighetsaspekten självklart också viktig. Superviktig. Men gott och nyttigt går ofta hand i hand. Iallafall i vårt kök, och enligt min smak. Men att äta något äckligt bara för att det är bra för magen, där går gränsen.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Öva o tänj dina smakpreferenser. Ha ha ha. Läser din Blogg varje morgon. PUss puss Lina

Jenny Hjärta sa...

Får smaka på din surkål om du gör egen nån gång. Den är säkert gooood! Kul att du läser vännen.