måndag 23 februari 2015

Den viktiga treenigheten

Jag tänker alltså på treenighet i träning. Inte fadern, sonen och den heliga anden utan de tre så viktiga beståndsdelarna för att få favoritlöpninen att funka. Jag menar att styrka, rörlighet tillsammans med konditionen, löpningen, blir till en grym kombination.


När jag missar en av de tre delarna kommer ofta smärta eller skada som ett brev på posten. Mitt knäont kommer förmodligen från fusk med styrketräningen av lår och vadmuskler. Hoppar jag över rörligheten känns löpsteget inte optimalt och hela jag känner mig osmidig och stel.

Förra veckan fick jag verkligen till alla tre: styrketräning ben måndag och fredag, funktionell träning och core onsdag och torsdag. Under lördagen sprang jag mig lycklig under en grym löprunda i skogen utan ont i knät. Söndagen toppades med ett magiskt utomhusträningspass med Rootcamp där vi både springer och tränar funktionell styrka. Igår blev det dessutom inne i skogen med pannlampa. Då fick de små musklerna i fotlederna jobba.

Rörligheten då? Varje dag i någon form. Min absoluta favorit just nu är den lugnande och bindvävsstretchande yinyogan. Helst hemma på vinden med hjälp av Yogobe.

Löparinspiration i öronen får jag ofta från podden Löparsnack (15 jan pratades det rörlighet bland annat) och Maratonpodden.

 

 

Inga kommentarer: