söndag 29 juni 2014

Yoga och spöregn

Vädret är minst sagt omväxlande här i Biarritz. I morse verkligen hällde regnet ner från himlen. Magnus kom tillbaka från sin sedvanliga morgontur till bolangeriet med baguetten gömd från vätan under regnjackan. Första morgonen på snart två veckor som vi inte äter frukost utomhus. Men med tända ljus och fantastisk utsikt på en fantastisk plats var det inte så dumt som omväxling.

Igår upptäckte jag dessutom av en slump att mitt favoritträningsklädesmärke Lole har en hel butik bara ett stenkast från vår lägenhet. Lycka! Och ännu mer lycka när det en trappa ner fanns en yoga/pilatesstudio som erbjuder gratis yoga: varje dag! Så idag bytte jag strandliv och vågor mot Vinyasa yoga. Det är otroligt vad min kropp längtat. Yogar alldeles för sällan nuförtiden. Förut varje vecka. Nu väldigt sporadiskt. Det är som om en pusselbit saknas. Men man kan ju inte hinna allt. Så är det ju. Men nu är det semester så i morgon blir det förhoppningsvis  Ashtangayoga på eftermiddagen. 


Jag tror verkligen på att kombinera löpning och styrka med yogan. Yogan ger mig smidighet, andning och stillhet och meditation. Och framförallt kroppskontroll. Klassen hölls av en grym svensk tjej, Charlotte Skogsberg. Det var en helt ny och härlig upplevelse att yoga på franska (hon sa ett par svenska och engelska ord men mest var det franska). I yogaruset (som alltid uppstår hos mig efter en bra klass) köpte jag med mig en souvenir: en Lole-gul reseyogamatta så jag kan ha med mig på resten av sommarens äventyr. För nu vill jag verkligen ta tag i yogan. Den låser upp mig. Behöver inte vara Hardcore Ashtanga i timtal utan det räcker med en liten stund på mattan för att pusslet ska bli komplett. Och den känslan sitter i resten av dagen.


Namaste.

Inga kommentarer: