fredag 27 mars 2015

Tanketjatter eller flow...

Texten nedan skrev jag som ett utkast för nästan exakt ett år sedan. Men publicerade det aldrig här på bloggen. Igår pratade jag med en kollega om "tanketjattret" som finns i våra huvuden och kom att tänka på mitt vilande inlägg. Det jag skrev då stämmer även nu, ett år senare..

"Så enkelt och självklart. Att oro inte hjälper. Ändå ägnar vi så mycket tid åt att just oroa oss. Hur ska jag hinna allt? Vad kommer andra att tycka? Vad händer om detta inte blir som jag tänkt?

Ibland känns det som jag har ett skenande pariserhjul inuti huvudet. I varje färgglad korg ligger det något att oroa mig för, något som jag inte får glömma av, något som måste fixas. Och ju mer stressad jag är desto fortare snurrar hjulet. Tankarna återkommer fortare och fortare tills paniken är nära. 


Ibland känns det som att ingenting gör någonting. Allt är lugnt och stilla. Jag har koll på läget och tar en sak i taget. Hjulet går sådär sakta som det ska. Jag hinner njuta av utsikten och jag tar innehållet i korgarna i den ordning som jag bestämmer. Ibland stannar hjulet, för att jag har tryckt på stopp. Inget är fel. Behövde bara fokusera lite längre. Pausa. 

Vad är det egentligen som gör av jag vissa dagar upplever det som att jag är gubben som sitter inne i båset och håller i spakarna och har kontroll, medan andra dagar låter jag hjulet fullkomligt spåra ur. Ingen upplevelse av kontroll över tankarna. 

Sömn, mat och mindre pressat schema är såklart viktigt för att kunna behålla kursen. Men är det allt? Kanske ytterligare en ledtråd är att vara medvetenheten om att också mina tankar påverkar mitt välmående. Genom att bli varse att hur och vad jag tänker om det som händer verkligen påverkar hur jag agerar och presterar.

Hela denna veckan har jag lyckats styra mitt pariserhjul i lagom takt. Haft flow. Jag har medvetet fokuserat på att släppa tankar som stressar. Fokuserat på en sak i sänder. Försökt hålla ner takten på tankarna. Vissa mediterar, jag har gjort andningsövningar och tränat yoga. Suttit på bussen till och från jobbet och andats. "In genom näsan, ut genom näsan", ni vet.  

Jag hoppas att jag kan fortsätta vara i det fokuserade flowet länge och mer sällan befinna mig i det skenande pariserhjulet genom att fortsätta med fokus och andning. Men jag vet också att det går upp och ner. På måndag kanske det snurrar till sig igen..."

Happy Friday!

Inga kommentarer: