tisdag 25 februari 2014

Proteinrika kolhydrater

Idag har jag upptäckt en ny god och nyttig kolhydratkälla. Som även är rik på protein och fibrer. Vad bra, tänker jag glatt, innan jag serverar.


I vår familj går jag kampen ganska ofta och försöker introducera bättre och roligare alternativ till pastan och riset. Vi provar bulgur, matvete, mathavre, quinoa kamutvete eller som idag: helt bovete. Jag tyckte verkligen om det. Närodlat, nyttigt och gott tuggmotstånd. Men barnen bemödar sig inte ens med mer än en tugga. "Äckligt. Smakar som sånadär linsor" var Leos reaktion. Ok. Jag får vara glad för att han idag åt morotsstavarna. Det tar väl sisådär 17 gånger innan man lär sig tycka om nya smaker. Ingen idé att truga mer idag. Bara envist fortsätta  med att ställa fram nyttiga alternativ. Tänker inte laga special idag. Men i morgon får det bli pasta.





Inga kommentarer: