fredag 11 oktober 2013

Torghandel

Ägg från Åsa. Tomater från Bua. Färsk fisk. Riktigt vackert surdegsbröd. Idag har jag torghandlat. Fasen vad mysigt att gå från stånd till stånd på torget och från lucka till lucka i Saluhallen. Och snicksnacka med gubbarna och tanterna. Om var äggen kommer ifrån. Om tomater som vuxit i växthus uppvärmda från spillvärme från Ringhals. Om skillnaden mellan gravad och kallrökt lax. Vilken är egentligen godast. Innehåller mest salt och socker?

Shit vad bortkommen jag kände mig. Visste liksom inte hur man får med sig ett flak ägg hem eller skillnden på bruna och vita ägg. Någon som vet?



Men jag gillar det! Det är inte alls tidseffektivt eller billigt. Men man får kärlek i råvarorna. Det är jag säker på. Fiskhandlarn kan sin egengravade fisk, bagartjejen vet vilket bröd jag behöver och slår tillochmed in det vackert. Och äggubben paketerar mina glada närproducerade ägg så omsorgsfullt.



Det skulle aldrig hända på min lokala Ica-butik. Där får jag först leta en evighet innan jag hittar någon som inte kan svara på varför de har 16 äppelsorter. Men inte ett enda från Sverige. 

Jenny hjärtar torghandel.

Inga kommentarer: