måndag 28 oktober 2013

Stormträning

På måndagar håller jag alltid gruppträningspass. Oavsett dagsform blir träningen av (förutom vid sjukdom och stormvarning). Det är ju jag som ska få alla andra att köra sitt hårdaste. Jag kan inte känna efter om jag är sugen eller inte. Kan inte stanna hemma för att tvätten borde vikas eller skylla på att mina barn behöver mig.

Men idag väntar vi ju på STORMEN. Så jag får snällt hålla mig hemma. Så härligt! Inga ursäkter behövs för att kura in oss och skippa träningen. Eller?

Nja. För mig är det inte riktigt så. Mina måndagspass är ju lite av veckans höjdpunkt. Och inställd träning är aldrig kul. Bara irriterande. Men istället för att sura över naturens gilla gång körde jag en effektiv stormträning i hemmet. Med pall, köksstol, hantlar och annan hemmarekvisita till hjälp.

På en halvtimme hinner man faktiskt med ganska mycket. Prova gärna detta pass främst för att bygga styrka för löpning, dvs ben och bål men även lite armar och flås. Jag visar er gärna vid tillfälle, annars finns massor bra filmer/bilder och inspiration till övningar här: http://tranahemma.org/

Uppvärmning: 2min hopprep

2*20 "Jämfotahopp" på hallpallen (hoppa upp, landa tyst och gå ner)

2*12 (per ben) enbensböj med hantlar/tyngd 

3*max antal armhävningar mot pall eller trälåda 

2*6 indianhopp/ben (benböj, hoppa upp, växla ben och böj igen)

2*12 rodd med stång eller två lite tyngre hantlar (knip ihop mellan skulderbladen)

2*max rep dips mot köksstolen (armbågar rakt bak, kroppen nära stolen)

2* 15 små drag med gummiband i händerna rakt framför dig (känns i små muskler mellan skulderblad)

2*12 sidoplanka med benlyft (per sida)

3*12 (per ben) häldopp i ryggliggande  (ligg ner, fotsula mot taket, för kontrollerat ner ena benet mot golvet, utan att tappa korstyggskontakten med golvet, byt).

1 min plankan med raka armar och dra in vartannat ben mot bröstet. Sänkt säte. Överkropp stilla.

Lycka till!






Inga kommentarer: