tisdag 15 oktober 2013

Oxsjön

I helgen blev det två löprundor. En lång och en kort. Den långa i skogen och den korta på asfalt. Jag vet vad jag gillar bäst.

Skogen. Min favoritrunda just nu är att springa runt och mellan sjöarna Oxsjön och Sisjön. Att komma upp till Oxsjön är ren och skär njutning. Varje gång. Meditation. 


Ingen musik i lurarna. Det hade jag alltid förr. Nu behövs det inte. Har blivit så kompis med löpningen att jag hellre lyssnar på min egen andhämtning. Hör hur hjärtat jobbar. Och så trampet. Är det lätt och snabbt? 

Tänker. Tankarna som dyker upp, försvinner lika snabbt, dyker upp igen. Det är andra tankar. Klarare och lättare. Skogstankar. 


Och så allt det vackra. På sommaren näckrosorna. Nu på hösten de glödande löven och den höga luften. Solen som nästan alltid glittrar i vattnet. Vill stanna och hoppa i. Stanna och ta en bild. Men jag fortsätter. Runt, upp, upp, upp och fullt fart ner. Och så tillbaka. Lycka. 

Prova själv. Parkera vid Oxsjön . Rundan blir ca 1 mil om man springer runt båda sjöarna (2,5 km runt resp. sjö. Och 2,5 km mellan*2).

Inga kommentarer: