fredag 4 oktober 2013

Inre gymnastik

Bolibompa. Idag var det bara så bra. Att se sina små morgontroll sitta rufsiga i soffan framför TVn och ropa "Idag var morgongympan lätt mamma". De satt båda två stilla och övade på att tycka om sig själva. Att säga till sig själv: "Jag är unik. Ingen är så bra som jag på att vara jag. Jag är värdefull".


Jag vet inte om jag håller med om att inre gymnastik är lätt. Det är tvärtom bland det svåraste. Iallafall för mig. Som vuxen. Vad är det som händer när man växer upp? Jag funderar ibland på när det hände. Exakt när blev det självklaraste i världen för ett barn så otroligt svårt? 

Skulle jag veta vem eller vilka eller hur eller när så skulle jag kunna förhindra att mina barn tappar det. Tappar sin naturliga självkänsla. Den som bor därinne i var och en av oss från början. Som är så lätt så man egentligen inte borde behöva öva. Men jag övar varje dag och det får mig att må bra. Inre gymnastik är kanske inte så lätt, men lika viktig som yttre. För jag är värdefull. Du med.

Inga kommentarer: